User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

Læsning

Materialer er beskyttet af lov om ophavsret og kan kopieres i henhold til gældende Copydan Tekst & Node-aftaler.

Hvornår ved man, at bogen er den rette at læse? Et forsøg på at hjælpe eleverne til selv at finde passende bøger kan være ved at bruge 5 finger reglen, som du kan se her nedenfor. (En anden udgave kan ses under 27/6-18)

5 finger reglen
Forslag til et par boganmeldelser som måske kan bruges.

Boganmeldelse 1
Boganmeldelse 2

I Tiger kan man købe nogle farvede ispinde, som er bredere end en almindelig ispind. Disse kan bruges til rigtig mange ting. F.eks. til "Quiz me" pinde hvor man skriver spørgsmål på pindene (lim små sedler på), og så kan man trække et spørgsmål enten i små grupper eller fælles på klassen.


Quiz med pinde

1/11-15: Har lavet et ark "Slå og læs". Tænker det kunne være med til at træne læsehastighed og læsesikkerhed. Nok primært til 1. klasse eller svage læsere i 2. klasse.
Slå og læs

3/1-16: Jeg kan læse - tænkt til 0.-1. klasse. Bruger nogle af de hyppige ord. Har lavet filen både med og uden billeder. (Se desuden længere nede under 23. januar for endnu en fil med flere tekster.)
Jeg kan læse - hyppige ord
Jeg kan læse - hyppige ord, med billeder

8/1-16: Lyd-læse-bøger - bøger med ord med bestemt lyd. Jeg forsøger at holde mig til nogle af de 120 hyppige ord i sætningerne samt lydrette ord - der kan dog være undtagelser. Jeg forestiller mig, at de skal kopieres som små A5 hæfter.
Lukas til fodbold

Fie på hest

Se en skotte

En lang gang

En tung pung

Se en dreng

Jeg kan synge

En ring er en ting

Jeg skal hjem

Se en plet

Kast en pind

23/1-16: Har lavet et par små tekster mere til "Jeg kan læse" - der er 14 tekster i alt. Sammen med de 20 andre I finder lidt længere oppe, er der nu i alt 34 tekster. Filen findes både med og uden billeder.
Jeg kan læse 2 - med billeder
Jeg kan læse 2 - uden billeder
26/3-16: 120 ord - ordkort med sætninger. Har lavet ordkort med de 120 ord, hvor der er koblet en sætning til hvert ord, således eleven også får ordet med i en kontekst. 10 ord har det samme billede i hjørnet, så kan man eventuelt samle kortene i små bunker af 10 kort - og så kan eleverne selv vælge om de vil øve æble-kort eler måne-kort, eller... Jeg blev inspireret fra denne blog, måske I kan bruge nogle af hendes ideer. 
De 120 ord er fra listen der findes på gratisskole.dk.
120 ord - ordkort med sætninger
 
21/6-18: Inspireret af "Jeg kan læse" arkene, som I finder længere oppe på siden (under 3/1-16), har jeg lavet nogle nye ark, som jeg kalder "Lær, læs, skriv". Til 0./1. klasse samt specialundervisning.
Lær, læs, skriv

23/6-18: Jeg har samlet alle ordene fra ovenstående ark og lavet "Lær, læs, skriv - ord". Der er 44 forskellige ord samlet på 6 sider. En ide som måske kan være medvirkende til, at arket ikke er så uoverskueligt og bombastisk med ord - laminer arket og klip en række ord ud hver for sig. Eleven lærer nu ordet, læser det, skriver oveni og skrive selv med en whiteboardtusch. Rækken kan viskes ren igen efter brug, så det kan bruges til en ny elev.
Lær, læs, skriv - ord
27/6-18: 5 finger reglen som også kan ses øverst her på siden - blot sat op i en nyere udgave, som måske er lidt pænere for øjet ;-) (Der er to udgaver i filen - med og uden ramme)
5 finger reglen
4/2-19: Et anderledes "Jeg har læst" ark - der er to forskellige muligheder i filen (til egen læsning og forældrene højtlæsning til 0. klasse). Se vejledningen på første side.
Jeg har læst
Jeg har lavet en udgave, hvor der ikke er blade/stokke på, dvs. hvor der udelukkende farves ift. at have læst x antal minutter. 
Jeg har læst 1A


Og et ark som eleverne kan udfylde omkring de bøger, som de læser i løbet af ugen. Se vejledning på første side i filen, hvor jeg fortæller lidt mere om tankerne bag.
Jeg har læst 2
30/4-19: Juni måned sidste år, dvs. lidt længere her ovenfor, delte jeg nogle "Lær, læs, skriv" ark. Jeg har lavet 14 nye ark bygget op på samme måde - og har tilsvarende lavet en fil, hvor de 24 ord evt. kan læres først, før eleverne får læsearkene.
Lær, læs, skriv 2
Lær, læs, skriv - ord 2
1/5-19: Læs og lav opgaver - fik lige inspiration til en ny type materialer. Til 1.-2. klasse samt eventuel specialundervisning. Info på første side i filen. Der er 10 arbejdsark i filen.
Læs og lav opgaver - navneord
2/5-19: Læs og lav opgaver 2 - denne gang med udsagnsord. Ellers samme som ovenstående. 10 arbejdsark i filen.
Læs og lav opgaver 2

7/4-21: Ny inspiration til arbejdet med boganmeldelser. Kan også bruges på skolens bibliotek. Der er 2 forskellige udgaver i filen (næsten ens, det er sidste opgave der er forskellig) og de fås med 2 forskellige overskrifter.
25/5-21: 5 forskellige læsesedler hvor eleven noterer deres læsning. Der er seddel til brug for en måned eller en uge af gangen.
Min læsning - læsesedler

27/5-21: Læse Challenge til sommerferien. Der er 4 forskellige udgaver, som kan bruges på ca, 1.-5. klasse.
Læse Challenge

22 kommentarer:

  1. God og brugbar ide med lydlæsebøgerne. Vil lige gøre opmærksom på at u'et i tung/ung ikke er det åbne "o"; men derimod "å-lyden" (også kaldet underbukse-u i se lyden)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg enig med dig i. Men jeg forstår ikke helt din kommentar? For det er den korrekt lydskrift der er brugt på forsiden af bogen?

      Slet
    2. Det mener jeg ikke, det er....det åbne o, du har skrevet i din lydskrift for tung giver den finale "-er" lyd i skriver eller "o"-lyden i odder :-)

      Slet
    3. Nu går det helt galt :-) Den lyd du henviser til, er o-lyden i gong - og den har intet at gøre med u-lyden i ung! Hvis du fortsat ikke er overbevist, er du velkommen til at slå ordene op på: http://ordnet.dk/ddo ;-)

      Slet
    4. Jeg kan godt se, vi taler forbi hinanden. Jeg har været på DDO og kan nu se, at DDO af en obskur årsag ikke bruger DANIA lydskrift. Så vi har begge ret :-)

      Slet
    5. Jeg har aldrig hørt om DANIA lydskrift - har kun kendskab til den anden :-)

      Slet
  2. Hej :)
    Jeg er studerende (pædagog) og har planer om at ville bruge 5 finger reglen i en læsegruppe i min 2 praktik, men jeg kan ikke rigtig finde noget andet end dit billede af det. Er der noget sted med noget teoretisk viden omkring metoden ?
    Hilsen Nikita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nikita
      Desværre ikke lige sådan på stående fod. Jeg ved, at der findes litteratur om det (også her i landet), men selve planchen er lavet efter en amerikansk planche jeg så, som jeg synes gav mening.
      Mvh. Susanne

      Slet
  3. Hej Susanne
    Har du et læsediplom liggende et sted?
    Mvh Camilla

    SvarSlet
  4. Hej Camilla
    Det har jeg ikke...men jeg er ret sikker på, at du kan finde nogen på skolekom!
    Hvad tænker du, der skal være med på et læsediplom? Så kan jeg da overveje at lave et...
    Mvh. Susanne

    SvarSlet
  5. Hej Susanne
    Fantastisk arbejde du har lavet, hvor er du super dygtig. Dejligt, at du gider dele med os andre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Glad for at høre, at det kan bruges :-)

      Slet
  6. Hej Susanne.
    Du har lavet et fint forældrebrev hvori der står at eleverne hver mandag får en bog med hjem, som læses. Om fredagen læser de med deres læsemakker, og mandagen efter får de en ny bog hjem.
    Har du en oversigt over nogle af de bøger du har brugt, eller hvilke du kan anbefale? Eller er det bøger som eleverne selv låner på biblioteket?
    Mvh Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Her i starten af 1. klasse er det primært de helt lette dingo bøger, dvs. Lydret Dingo, Lydret dingo mini og til nogle også Mikro dingo. Desuden Læs lydret bøgerne fra SpecialPædagogiskForlag. Jeg låner en ordentlig stak bøger fra CFU. Finder også indimellem nogle på vores eget bibliotek. Pt. har jeg Otto og Lea hjemme, som nogle af mine elever har fået i mappen. I næste uge skal de faktisk selv finde en bog på biblioteket til mappen, da jeg lige pt. ikke har nogen bøger hjemme. Tænker dog at det er vigtigt, at det først gøres når eleverne er fortrolige med at kunne finde de rette bøger - hvis man gør det lige efter sommerferien vil de som regel få valgt nogle alt for svære bøger.
      Mvh. Susanne

      Slet
    2. Mange tak for dit svar :-) og tak for dine fine blog, som er brugt flittigt!

      Slet
  7. Hej. Jeg er bibliotekar i KBH og har fået anbefalet 5 finger reglen af en lærer. Må jeg dele din fine tegning (5 finger reglen) med Danmarks børnebibliotekarer (vi har en Facebook-gruppe) - den er oplagt at sætte op ved vores letlæsningsbøger... PS Vi indrapporterer ikke til Codan.

    SvarSlet
  8. Jeg synes ikke jeg kan finde din læsefinger nogle steder? ☺️
    Mvh Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Beklager mit meget sene svar - blogger har spist mine notifikationer om nye kommentarer.
      Der ligger en fil øverst og en nyere udgave under 27/6-18.
      Mange hilsner
      Susanne

      Slet
  9. Hej Susanne.

    Først, tak for fantastik materiale. Jeg bruger en del af det i min undervisning. Jeg vil rigtig gerne bruge lær, læs, skriv fra juni ´18, men da jeg trykker på det kommer kun forsiden, og den kan jeg hellere ikke få lov til at printe... Er opgaven stadigvæk tilgængelig?
    Mvh. Kristbjörg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kristbjörg
      Tak :-) Materialet er stadig tilgængelig, det er blot links delen der nogen gange opfører sig lidt mærkeligt her på sitet. Hvis du klikker på teksten lær, læs, skriv lige under billedet, får du åbnet filen. Ellers så skriv gerne igen!
      Mvh. Susanne

      Slet
  10. spm: ligger læren om de stumme bokstaver i 1. el. 2. klasse?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Det kan jeg ikke give noget konkret svar på. Meget grammatik giver bedst mening først at undervise i fra omkring 3. klasse. Men omvendt er der mange ting, som vi sætter ord på allerede i 0.-2. klasse, f.eks. at der er stumt g i fugl, stumt d i vand, osv. Det italesættes når ord dukker op i tekster der læses eller som eleverne selv skriver.
      Vh Susanne

      Slet