User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

Forskellige løb/bevægelse/brain-breaks

Materialer er beskyttet af lov om ophavsret og kan kopieres i henhold til gældende Copydan Tekst & Node-aftaler.

Mit håb er at jeg på denne side kan komme med forslag til forskellige løb og bevægelse i indskolingen. Hvis vi kan hjælpe hinanden med gode ideer, kan det være man kan bruge sin sparsomme tid på andre spændende ting.


Regnbueløb

Løb og læsning

Quiz-byt-skriv

12/11-15: Har lavet en lærerstyret brain-break aktivitet - slå en brain-break. Man kan selvfølgelig selv tilpasse og justere så det passer bedre til ens klasse.
Slå en brain-break

7/2-16: Jeg faldt over dette link, hvor en lærer beskriver hvordan hun bruger terningerne, og tænkte det kunne måske være meget sjovt som en lille brain-break i indskolingen. Hvis man arbejder i grupper, kunne grupperne jo selv tage en brain-break, når de har brug for en pause. Hvis I følger linket, vil I kunne finde en gratis version på engelsk, hvis man vil bruge den i engelsk undervisningen (man skal skrive sig op til at modtage nyhedsbrev, men får så adgang til hendes arkiv). Men ellers har jeg oversat den til dansk - klik på billedet herunder.
Terning - brain break

22/2-16: Kan bruges i arbejdet med de 120 ord. 
Har gjort et forsøg på at kombinere det at læse nogle af de 120 ord og lave bevægelse indimellem. Jeg deler det hele som en mappe - i mappen ligger 10 forskellige filer, hver med 12 ord i samt 4 bevægelser. Filerne ligger som google slides filer - og de kører med det samme (husk at gøre vinduet til stor skærm). Herefter er det op til læreren (eller måske en kammerat), at klikke videre til næste slide, så man kan gøre det i det tempo, som passer til elevgruppen. Filerne kan tilføjes eget drev, så der er mulighed for at redigere i filen, hvis der er behov for det. Filen må ikke deles andre steder uden angivelse af, at det er mig der står bag originalfilen.
NB. De tre spil i mappen tager udgangspunkt i de samme ord som i præsentationerne, dvs. præsentation 1 matcher spil 1 (og 1a/1b), osv.
Har lavet lignende præsentationer til alfabetet (til brug i 0. klasse) samt lidt små ord (til 0.-1. klasse). Linket fører til en mappe med filer. Filerne ligger som google slides filer - og de kører med det samme (husk at gøre vinduet til stor skærm). Herefter er det op til læreren (eller måske en kammerat), at klikke videre til næste slide, så man kan gøre det i det tempo, som passer til elevgruppen. Filerne kan tilføjes eget drev, så der er mulighed for at redigere i filen, hvis der er behov for det. Filen må ikke deles andre steder uden angivelse af, at det er mig der står bag originalfilen.

Små ord og alfabet med bevægelse

25/2-16: Ord pletter - inspireret af word spots (kig på pinterest). Har lavet en udgave med de 120 ord (samme ord som er i spillet Ordjagt (sænke slagskibe) og har lavet en tom skabelon, hvor man selv kan skrive ord på efter udprint. 
Ord plet - læs og (120 ord)
Ord plet - læs og (tom skabelon)

27/2-16: Pletterne har udviklet sig :-) Har nu lavet regne pletter der kan bruges til matematikstykker og læse pletter hvor man kan skrive små sætninger. Print og laminer pletterne og skriv på dem med whiteboardtus, så kan de bruges igen og igen. Har desuden lavet bogstavpletter - her har jeg sorteret lidt i bevægelserne, så nogle bevægelser går igen. 
Regne plet - regn og (tom skabelon)
Læse plet- læs og (tom skabelon)
Bogstav plet - læs og

13/3-16: Jeg har - hvem har skabelon. Side 1 er i sort hvid - side 2 og 3 er baggrunden farvet. Min tanke var, at man kan laminere kortene, så kan man hurtigt lave et spil "jeg har - hvem har", der passer til lige nøjagtig det, man pt. arbejder med.
Jeg har - hvem har skabelon


28/5-16: Mix'n'match med små ord. Jeg fandt en amerikansk blogpost, hvor de spillede "hidden partners" og den minder lidt om det vi kender som mix'n'match. Hver elev får et kort med besked om, at de ikke må se på kortet før læreren siger til. Eleverne fordeles rundt i klassen, og når læreren har sagt 'go', må elevernes se på deres kort og skal nu finde deres makker (på kortet står nemlig deres bogstav, samt det ord de skal lave, så de ved, hvilken makker de skal finde). Når makkeren er fundet, sætter parret sig ned, så man kan se, at de har fundet hinanden. Når alle makkerpar er fundet vil det være oplagt at tage en runde, hvor hvert makkerpar rejser sig op og siger deres bogstav/lyd og sætter dem sammen til ordet. Hvis man er klar på en runde med kan man sige mix, og alle skal nu bytte kort med en anden. Herefter kan der startes en ny runde. 
Hvis man vil tilføje lidt skrivning, kan man sige, at makkerparrene skal skrive deres ord i hæftet, når de har fundet hinanden. Man kan evt. lade dem rende rundt frit ligesom til quiz og byt og se, hvor mange ord de kan få lavet.
I filen med små ord (2 bogstaver) er der i alt 50 kort, dvs. 25 ord. Tænker anvendelse i 0.-1. klasse. Den anden fil har ord på 3 bogstaver.
Mix'n'match - små ord
Mix'n'match - ord på 3 bogstaver

7/8-16: Faldt lige over denne side, med små hurtige brain breaks. Den er godt nok på engelsk, men ideerne er nemme at forstå og oversætte til dansk, når man står i klassen. 

31/10-16: Find - skriv - læs. Hjælp de elever som har svært ved selv at finde på, så de også har en oplevelse af at få skrevet. Instruktioner og tanker på første side i filen.
Find - skriv - læs

27/3-17: Fik en henvendelse fra nogle dansklærere, om jeg ikke ville være sød at ændre teksten på mine "ord pletter". Jeg har indtil nu holdt på, at de skulle hedde "ord plet", men nu har jeg lavet dem i en version, hvor de hedder "ordplet", mon så ikke alle er glade og tilfredse ;-)

17/8-17: Jeg har her i starten af 1. klasse lavet bogstavløb. Vi har 10 spande i klassen, og der et nummer fra 1-10 på hver spand. I spanden placeres et bogstav. Eleverne får så udleveret et svarark, med tallene fra 1-10. De løber nu ud og finder en spand og løber tilbage og skriver det bogstav, der var i spanden ud for det rette nummer. I min klasse skal sedlen blive tilbage i klassen, så de løber frem og tilbage ligesom en hentediktat. Man kan også sagtens sende sedlen med eleverne ud, så har sedlen med rundt. Eller differentiere, så nogle elever skal løbe i klassen, mens andre har sedlen med ud. I kan her finde det svarark jeg bruger, samt et forslag til et ord (der er 2 bogstaver på hver side, så arkene skal lige halveres).

5/9-17: Bevægelsesaktivitet til rim og remser med ideer til andre udgaver.
Bevægelsesaktivitet rim

19/5-18: I starten af april fik jeg en henvendelse fra en lærer, som bruger mine 'regne pletter'. Hun ville høre, om det var muligt at få 3 kasser i pletten i 3 forskellige farver, så der kunne skrives forskellige/differentierede opgaver i kasserne. Det var en super ide, og jeg fik nu endelig lavet filen om. Jeg har også ændret den tomme skabelon med "ordplet", da ideen også er oplagt på disse - så kan der skrives ord i 3 forskellige sværhedsgrader. Er da helt ærgerlig over, at jeg ikke selv kom på ideen! ;-)
Regne plet med 3 kasser
Ordplet med 3 kasser

31/7-18: Sæt konsonant foran billede - lav nye ord. Billeder og bogstaver i filen. Kan bruges som en bevægelsesaktivitet, hvor eleverne løber ud og med et bogstav og finder billeder udenfor og laver nye ord. Men kan sikkert også bruges på mange andre måder. 
Sæt konsonant foran billede

18/4-20: Vitello stjerneløb - kan også bruges til omvendt stjerneløb. Vejledning på første side i filen, 11 opgaver i løbet + en opgave på svararket til slut.
Vitello stjerneløb

Brain breaks oktober 2020

Jeg har samlet lidt ideer og input i denne fil. Her kan du blandt andet også finde bud på udsagn til Simon siger i klassen.
I ovenstående nævner jeg "Rejs dig, sæt dig" samt "De 4 verdenshjørner". Jeg har lavet 3 forskellige versioner af hver, som du finder nedenfor ved at klikke på de forskellige links. I "Rejs dig, sæt dig" er der 10 udsagn i hver, i "De 4 verdenshjørner" er der 6 spørgsmål i hver (og instruktion på sidste side). I videoen under de 6 links viser jeg, hvordan du evt. kan downloade til egen computer, hvis du gerne vil lave flere og bruge i egen klasse. Vær opmærksom på, at "Rejs dig, sæt dig" ikke kan redigeres. (Videoen følger hurtigst muligt.)







Video der viser, hvordan man laver egen kopi af De 4 verdenshjørner

8 kommentarer:

  1. Hej! Hvordan vil du lave de der ordplet øvelser ren praktisk? Vil du finde det frem på smartboard, og lade eleverne læse i kor og lave øvelsen i kor? Eller? Syntes nemlig de er vildt smarte, men er lidt itvivl om hvorvidt de kan anvendes.
    Mvh Louise Beate

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise
      Tanken bag ordplet er at de spredes ud i f.eks. et idrætsområde, så eleverne løber hen til et ord, læser det og gør bevægelsen og herefter løber videre til et nyt ord. Tænker sagtens eleverne kan være sammen i makkerpar, hvis det er.
      Man kunne nok også, som du foreslår vise dem på tavlen, hvor ordet læses i fællesskab og man laver bevægelsen - kan måske være en god ide at introducere ordene for eleverne.
      Mvh. Susanne

      Slet
    2. Tusind tak for svar!! :-)

      Slet
  2. Hej Susanne
    Vedr. ordplet, så behøver det vel ikke kun være ord på 10 bogstaver, vel?;-) Jeg skal lige forstå det HELT rigtigt...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa!
      Jeg tror du får blandet to forskellige ting sammen :-) Pletterne er blot ord/sætninger/regnestykker som står på pletten og som man læser/løser, mens man udfører bevægelsesdelen (eller læser først og laver bevægelsesdelen over til næste plet).
      Det med de 10 bogstaver i et ord er aktiviteten beskrevet ovenfor under 17/8-17. Her er der tale om en bevægelsesaktivitet, hvor et ord deles op så et bogstav kommer i hver spand. Vi havde 10 spande, derfor lavede vi som regel ord på 10 bogstaver. Men man kan sagtens lave kortere ord (og dermed bruge færre spande/ophæng), så tager aktiviteten også lidt mindre tid.
      Skriv igen, hvis det ikke helt var det du spurgte om!
      Mange hilsner
      Susanne

      Slet
  3. Hej Susanne. Tusind tak for din hjemmeside! Jeg husker copydan (:
    Hilsen Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Så lidt - glad for du kan bruge det! :-)
      Mange hilsner
      Susanne

      Slet
  4. Hej Susanne, tusind tak, dejlig hjemmeside ;) Jane

    SvarSlet