User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

08 december 2017

December i 1C

Pyha, så er vi allerede i fuld gang med december! Jeg synes skoleåret indtil nu er fløjet forbi og det er ikke til at forstå, at vi lige om lidt kan drage på en velfortjent juleferie! 
Jeg kan på mange måder godt lide december måned i skolen, når man har de små, for de elsker at hygge og vil gerne høre historie, have kalender og synge sange. Men jeg synes for hulan da slet ikke vi når noget! Jeg kan blive helt overrasket over, hvor lang tid vi indimellem kan bruge på at pakke gaver op, læse et kapitel i en historie og åbne en julekalender med julesange. Jeg havde jo egentlig lavet hilsner fra nissen, men det har jeg desværre ikke fået brugt i min egen klasse. Heldigvis bruger min kollega i en af de to andre 1. klasser brevene og klassen er meget begejstret for dem! :-)

Jeg har lavet et juleugeskema til december måned. Jeg har ikke introduceret klassen for ugeskema endnu, så dette er den spæde start. Eleverne har fået deres eget skema, som de har sat på deres bord, og kan så krydse opgaver ud, efterhånden som de bliver færdig. Her ser i skemaet:


Juleopgaverne er et kompendium samlet med nogle af mine egne opgaver (fundet på fanen jul) og nogle opgaver samlet i løbet af årene. Juleforfatterhæftet er de forskellige skriveopgaver (de to filer med skriveskabeloner), som også findes på fanen jul. Vendespil, domino og match ord og billede er alle materialer fra akea-produkt.dk, som desværre er lukket ned. Alle ordene i spillet har vi desuden til at hænge i klassen. Farveopgaven er for at der er noget hyggeligt - her er det jule-mandalaer. Det har været en stor succes at lave juleugeskemaet - ungerne elsker det! Vi øver os på det der med hviskestemmer, det er vi ikke helt så gode til endnu, men det skal nok komme! Derudover læser vi Tea, Nis og Rotte, som er fundet på skolekom, og 7 elever har en mappe som de selv læser i med "Kender du Nis?", som er en kopimappe vi har på skolen. De arbejder selv, mens jeg læser Tea-historien med resten af klassen. Det fungerer super godt! 

Står du lige og mangler et hyggeligt julespil til en af de sidste dage eller måske sidste skoledag inden juleferien, så husk at der ligger et på fanen jul under datoen 17/11-15. En af mine elever fortalte lige i dag, at hun har det derhjemme, da en praktikant jeg havde for 2 år siden i nov/dec har spillet det med hende - pudsigt :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar