User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

19 oktober 2017

Skal vi spille "Dobble"?

Lige om lidt er efterårsferien forbi. Håber at alle har haft en dejlig ferie! Husk at der på fanen "Lidt af hvert" findes en fil der hedder "Min efterårsferie" (kan findes øverst på siden). Har desuden lige op til efterårsferien lavet en side inspireret af mine skriveskabeloner, hvor eleverne får en håndfuld ord, som måske kan hjælpe dem med at skrive om deres ferie. Den findes pt. nederst på siden under den 12/10-17.

For en måneds tid siden kom min svigerinde med en udfordring til mig. "Kan du ikke lave et spil der ligner 'Dobble-spillet', hvor man f.eks. kan træne det, den og der?" Sådan en udfordring siger jeg jo ikke nej til, så jeg gik i tænkeboks! 
Jeg fik lov til at låne et mini-spil med hjem, og det er det jeg har taget udgangspunkt i. Jeg brugte en del tid (laaaang tid!!) på at kigge spillet igennem, da jeg ikke kendte det, og kiggede de 16 unikke kort igennem. Herefter blev der skrevet og talt sammen og skrevet lidt mere, og jeg er nu endt med 3 forskellige spil, som forhåbentlig hænger sammen :-)
På fanen "Spil" kan I derfor nu finde følgende:
Dobble med ord på 2 bogstaver (lydrette)
Dobble med ord på 3 bogstaver (fortrinsvis lydrette)
Dobble med nogle af de 120 ord (30 ord herunder bl.a. det, den og der)
Førstnævnte spil har jeg også lagt ind på 0. klasse, da det også passer rigtig godt i den aldersgruppe. 
Spillene kan spilles som almindelig dobble, hvis I kender det. I filerne har jeg også angivet en mulig måde at spille på. Desuden tænker jeg, at man med fordel kan printe 2 af et sæt, så spillet bliver på i alt 32 kort, så der kan være flere børn om et spil. (I de to første spil kan der også ændres lidt på spillet, så man arbejder med rim.) Giv gerne en tilbagemelding på spillet, hvis I prøver det af! :-)


2 kommentarer:

  1. Hej Susanne.
    Findes der et dobble spil med tal? Det er et super fint spil, som elevren synes er sjovt.
    Venlig hilsen Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Trine
      Det er ikke noget jeg har set lavet før, og har heller ikke selv tænkt det, da jeg lavede. Det er jo efterhånden nogle år siden, at jeg lavede ovenstående, så skal lige overveje, om det er noget jeg tænker jeg vil give mig i kast med. Kan nemlig huske jeg brugte virkelig lang tid på at lave det.
      Venlig hilsen
      Susanne

      Slet