User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

05 juni 2017

Lidt flere tanker...

14 skoledage er der tilbage i dette skoleår - 14 dage! Det er slet ikke til at forstå - tiden er simpelthen fløjet afsted i år. Jeg har en 3. klasse, som jeg skal sende videre til nye voksne og skal så ned og starte en 1. klasse op. Jeg glæder mig. Ikke til at skulle af med mine nuværende, skønne unger - for jeg har virkelig en guld klasse! Men jeg elsker at starte en ny klasse op. Også selvom jeg det første halve år som regel er ved at løbe skrigende bort, fordi det simpelthen er så hårdt og tingene ikke lige går som jeg vil.. Men det på trods, så elsker jeg at starte med nogle ny - jeg elsker at se, når det pludselig går op for dem, at de kan læse, stave og regne. Så er det alt det hårde slid værd!

Når jeg ser i facebookgruppen "For os der underviser i indskoloingen" kan jeg se, at det svømmer over med indlæg der spørger om egnede læsebøger til 1. klasse. Jeg ved godt, at jeg for nylig har lavet et indlæg om det. Men jeg bliver altså lidt ked af det, når jeg læser alle de mange indlæg og kommentarer (selvom jeg heldigvis også læser kommentarer som på mange måder er enige med mig). For en læsebog er ikke svaret på alt. Børnegrupperne i dag er så forskellige, at man med én læsebog langt fra kan tilgodese alle - hverken den meget dygtige elev eller den meget svage elev. Og det betyder, at nogle børn kommer til at enten kede sig eller simpelthen give op på forhånd. Og så er det skisme op at bakke at være begyndt i 1. klasse... Jeg kan godt forstå, at hvis man er ny lærer, så er det forholdsvis nemt og overskueligt, at bruge et bogsystem. Det forstår jeg virkelig godt! Og det kan jeg også godt forstå, at man så vælger at bruge - indtil man føler sig mere sikker i lærerverdenen. Men jeg er sikker på, at de fleste lærere ret hurtigt må erkende, at eleverne er meget forskellige, og at det derfor ikke giver mening, at alle har den samme læsebog. Ja, man skal undervise i læsning - hvordan læser man, hvilke strategier bruger man, hvad kan man gøre, når man møder svære ord, osv. Men det behøves man ikke en læsebog til. Til elevernes egen læsning og for at udvikle dem, må de have tekster/bøger der lige nøjagtig udfordrer dem. Derfor har mit team også allerede nu bestilt en masse forskellige bøger til de første uger af skoleåret, således vi kan få gang i vores individuelle læsemapper fra dag 1. Derudover har vi for første gang reserveret "Vi bor på månevej" i hele september måned. Den vil vi bruge til at undervise i strategierne - hvordan læser man. Men læsemapperne er den egentlig læselektie og den, børnene træner i.
Og så skal vi selvfølgelig læse Pelle-historien, men den kommer først til januar. Jeg vil - igen igen - give den min varmeste anbefaling!

Hvad skal vi ellers lave i 1. klasse? Det ved vi ikke endnu - vi mødes for første gang på torsdag for at snakke årsplan. Men vi skal helt sikkert læse et par gode billedbøger i løbet af året - nogle blot som oplæsning, andre skal vi måske arbejde med. Når jeg får et større indblik i vores planer, så skal jeg nok lave et oplæg om det. 

Det med læsebogen gælder egentlig også 2. og 3. klasse. Der findes så mange gode bøger, at det er synd at begrænse sig til en læsebog. Det er bare med at kigge rundt omkring på facebook eller tage et smut forbi det lokale CFU og blive inspireret. Vi havde i april danskfagudvalgsmøde, hvor jeg sammen med min kollega som er læsevejleder kom med et par bud på ideer til 1.-3. klasse. Måske nogle af jer kan få glæde af dem?

Mest for 1. årgang:
“Axel elsker biler” (kan lånes på CFU) forløb: http://mitcfu.dk/pv/26943809.pdf
“Palle P og perlen” (forløb på Gyldendal)
“Pelle Pamfilius og Molly Morgenfrues store eventyr”

Mest for 2. årgang:
“Mit lykkelige liv” (klassesæt på CFU) forløb: http://mitcfu.dk/pv//CFUEBOG1066339.pdf
“And, døden og tulipanen” (emne om døden) (klassesæt på cfu) - der er også en kort film (http://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20And,%20D%C3%B8den%20og%20tulipanen&orderby=title&SearchID=d6b4e3f2-e897-4f60-8ae8-2cee91918f31&index=3 - der findes materiale til at arbejde med filmen)
“Det satans ukrudt” (klassesæt på CFU) forløb: http://mitcfu.dk/pv/50587177.pdf
“Pelle Pamfilius og rejsen til landet mod øst”

Mest for 3. årgang:
Vitello-forløb og Explain everything (forfatterskab Kim Fupz)
Mørkebarnet(klassesæt på CFU) (Clio-online og Marianne Borups forløb på skolekom)
Den fortabte ting” (klassesæt på CFU) (Clio-online)
“Garmanns sommer” (klassesæt på CFU) (der ligger et forløb her på bloggen)
“Jeg er Frede” - Hanne Kvist

Ingen kommentarer:

Send en kommentar