User-agent: Mediapartners-Google Disallow: User-agent: * Disallow: /search Allow: / Sitemap: https://indskoling.blogspot.com/sitemap.xml

31 oktober 2016

Find - skriv - læs

Vi har startet ugeskema op igen i min 3. klasse - ungerne elsker det!! En af opgaverne er hvor de skal digte videre på en historie, men for nogle elever er det en stor mundfuld. De har enten svært ved at finde på eller svært ved at få det skrevet ned, og bliver derfor hurtigt frustreret eller irriteret på opgaven. Så jeg har været i tænkeboks, for jeg vil jo fortsat gerne have disse elever til at skrive lidt... Så nu har jeg lavet nogle sætninger, som kan hænges op rundt omkring (a la til hentediktat). Eleverne får så et svarark og skal rundt og finde sætningerne og skrive dem ned på arket (eller blot i et hæfte). Herefter skal sætningerne læses højt for en klassekammerat. Jeg har ikke fået lavet så mange sætninger endnu, men tænkte jeg ville dele det jeg havde - får jeg lavet flere, skal jeg selvfølgelig nok smide dem op!
Har lagt opgaven på fanen "Lidt af hvert", men har også sat dem på bevægelses-fanen, da der jo i bund og grund bliver en eller anden form for bevægelse i det (jeg har i hvert fald et par drenge, som kommer til at blive glad for opgaven, fordi de kan løbe rundt og finde sætninger).

Og nu mens jeg skriver dette, fik jeg lige en ide... man kunne jo have en historie, som deles op i x antal sætninger. Disse hænges op rundt omkring, så eleverne er rundt og finde sætningerne - ligesom beskrevet ovenfor. Efterfølgende læses de højt for en kammerat, hvorefter eleven skal forsøge at sætte sætningerne i den rigtige rækkefølge, dvs. få lavet historien (og evt. skrive denne ned i et hæfte eller lignende). Til slut kan sætningerne (nu en historie) så læses højt igen for en kammerat. Den ide må jeg lige se, hvornår jeg får tid til at kigge nærmere på!! :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar